به گزارش مشرق، با مرور اظهارات یارانهای مسئولان اجرایی کشور در هفتههای گذشته به صحبتهای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر انتشار فرمهای خوداظهاری یارانه نقدی در راستای صرف نظر کردن مردم از دریافت یارانه خود به نفع اقشار ضعیف جامعه بر میخوریم که گویا این اقدام زمینهای برای تأمین کسری هزار میلیارد تومانی پرداخت ماهانه یارانهها خواهد بود.
حال بماند که ساز و کار این اظهارنامهها ظاهرا در تطابق با طرح جمعآوری اطلاعات اقتصادی خانوارها در سال 87 و در راستای اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانهها است که شاخصهای آن توسط مرکز آمار احصاء شد و سازمان ثبت احوال نیز 99.6 درصد اطلاعات آن را تأیید کرد.
علیرغم این همچنان به شکل مشخص معلوم نیست که راهکار تشویقی برای عدم دریافت یارانه یا به نوعی خودداری از پر کردن فرم اظهارنامهها به چه شکل است و دولت به چه نحوی میخواهد عمل کند تا دغدغه ربیعی وزیر کار "انصراف از دریافت یارانه بهمعنای عدم نیاز به یارانه نقدی نیست، بلکه بهمعنای گذشت از حق خود بهخاطر منافع جامعه است تا از مسیر غلطی که در آن قرار گرفته بازگردد" ، رفع شود.
وی در مورد نحوه اعلام انصراف از یارانه نقدی گفته است که مردم میتوانند به طور گروهی یا فردی در سیستمهایی که آماده خواهیم کرد انصراف خود را اعلام کنند. قانون دولت را مکلف به خوداظهاری از مردم در این خصوص کرده بنابراین مردم میتوانند هنگام تکمیل فرمهایی که در آینده توزیع خواهد شد از تکمیل فرم خودداری کنند که این راه بهتری برای انصراف است.
اما این اظهارات در حالی بیان میشود که عملا در مواجهه با توزیع سبد کالا شاهد اختلال در سامانههای الکترونیکی و عدم توانمندی سیستمهای آنلاین برای پشتیبانی از اجرای کامل این طرح بودیم.
سایت رسمی یارانه کالا به آدرس www.yaranehkala.ir از 5 بهمن ماه به عنوان مرکز تماس طرح سبد کالای حمایتی در کنار سامانه پیامکی 5000499 دیده شد که هر دو با اختلال روبرو بودند و نشان از این داشت که راهکار در نظر گرفته شده برای اطلاعرسانی عاجز از درخواستهای بیشمار مردمی است.
میزان درخواست برای اتصال به این پایگاه که عملا از 12 بهمن ماه کار خود را به شکل جدی آغاز کرد، به اندازهای بود که ظرف کمتر از یک ماه توانست رنکینگ داخلی این سایت را به 65 برساند.
ناتوانی سیستمهای الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت سرانجام پای وزارت ارتباطات را به میان کشید و معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه مشکلات فنی سایت یارانه کالا را برطرف کردیم، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده نظیر در اختیار قراردادن پهنای باند مناسب و انتقال اطلاعات به دیتاسنترهای موجود در سازمان فناوری اطلاعات ایران، مشکلات فنی سایت معرفی شده در خصوص سبد کالا برطرف شد.
جهانگرد در ارتباطات با این اختلال گفت: به دنبال اعلام صورت گرفته، تعداد زیادی از مردم به سایت معرفی شده در خصوص یارانه سبد کالایی مراجعه کردند که به دلیل عدم پیشبینی الزامات فنی، با برخی مشکلات مواجه شدند.
حال نوبت اظهارنامههای دریافت یارانه نقدی است که قطعا اگر اظهارنامههای فاز اول هدفمندسازی را به یاد داشته باشیم با حجم عظیمی از محتوا ترکیب شده و نیاز به ورود اطلاعات از سوی کاربران دارد؛ در این شیوه تعامل دو سویه است و اول کاربر درخواستی را به سرور در نظر گرفته شده ارسال کرده و با تأیید هویت فرم در اختیار او قرار داده میشود و در نهایت و بعد از تکمیل اظهارنامه، اطلاعات ورودی کاربر به سمت سرور و در نهایت مرکز داده منتقل میشود.
پس قطعا با تجربه سبد کالا، سرورهای وزارت صنعت و مرکز داده آن جوابگوی این طرح عظیم نخواهد بود و وزارت ارتباطات باید به این موضوع ورود کند تا بتواند از ظرفیت مراکز داده استانی خود برای تأمین تقاضای کاربران نقاط مختلف کشور بهرهبرداری کند.
مهمترین نکته در ارتباط با اجرای این طرح نیز استفاده از سرورهای توزیع شده با ظرفیت بالاست که بتوان درخوساتهای پراکنده از نقاط مختلف را به سمت سرورهایی توزیع شده و پراکنده کشاند تا بار تقاضاها کمتر شده و در نهایت اطلاعات به سمت مراکز داده تهران یا هر نقطه مرکزی منتقل شود.
ظرفیت سرویسدهی سرورها بر روی پهنای باند واگذار شده به آنها نیز با توجه به اینکه پر کردن هر کدام از فرمها زمان چشمگیری را به خود اختصاص میدهد باید به میزان حداکثر تخمین از سیل تقاضاهای مردم از گوشه و کنار کشور باشد؛ مگر اینکه فرمی برای دانلود بر روی سرور بارگزاری شده باشد و کاربران بعد از دانلود و پر کردن آن، اقدام به تحویل و آپلود نمایند که در این حالت میتوان سرورهای دریافت کننده فرمهای مردمی را از ارائه دهندههای فرم جدا کرد و ترافیک را به حداقل رسانید.
محمد یوسفیان یکی از کارشناسان نرمافزاری است که در همین راستا عنوان کرد: در دولت الکترونیکی، ارتباطات بین سازمانهای دولتی وجود دارد که تماما برخوردار از امکانات خوبی برای ارائه خدمات به مردم هستند.
وی عنوان کرد: خندهدار است که دم از الکترونیکی بودن دولت بزنیم اما توان دریافت یا پذیرش درخواستهای متعدد آنلاین را بر روی پایگاهها نداشته باشیم؛ دولت برای پیشبرد برنامههای خود مؤظف است که ارتباط لایههای درونی خود را شکل دهد تا در صورت برخورد با مشکلی از قبیل کوچک بودن اندازه مراکز داده، سریعا اقدام به تغییر سایز (Resize) کردن میزبانان خود از طریق بستر سازمانی دیگر کند.
حال بماند که ساز و کار این اظهارنامهها ظاهرا در تطابق با طرح جمعآوری اطلاعات اقتصادی خانوارها در سال 87 و در راستای اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانهها است که شاخصهای آن توسط مرکز آمار احصاء شد و سازمان ثبت احوال نیز 99.6 درصد اطلاعات آن را تأیید کرد.
علیرغم این همچنان به شکل مشخص معلوم نیست که راهکار تشویقی برای عدم دریافت یارانه یا به نوعی خودداری از پر کردن فرم اظهارنامهها به چه شکل است و دولت به چه نحوی میخواهد عمل کند تا دغدغه ربیعی وزیر کار "انصراف از دریافت یارانه بهمعنای عدم نیاز به یارانه نقدی نیست، بلکه بهمعنای گذشت از حق خود بهخاطر منافع جامعه است تا از مسیر غلطی که در آن قرار گرفته بازگردد" ، رفع شود.
وی در مورد نحوه اعلام انصراف از یارانه نقدی گفته است که مردم میتوانند به طور گروهی یا فردی در سیستمهایی که آماده خواهیم کرد انصراف خود را اعلام کنند. قانون دولت را مکلف به خوداظهاری از مردم در این خصوص کرده بنابراین مردم میتوانند هنگام تکمیل فرمهایی که در آینده توزیع خواهد شد از تکمیل فرم خودداری کنند که این راه بهتری برای انصراف است.
اما این اظهارات در حالی بیان میشود که عملا در مواجهه با توزیع سبد کالا شاهد اختلال در سامانههای الکترونیکی و عدم توانمندی سیستمهای آنلاین برای پشتیبانی از اجرای کامل این طرح بودیم.
سایت رسمی یارانه کالا به آدرس www.yaranehkala.ir از 5 بهمن ماه به عنوان مرکز تماس طرح سبد کالای حمایتی در کنار سامانه پیامکی 5000499 دیده شد که هر دو با اختلال روبرو بودند و نشان از این داشت که راهکار در نظر گرفته شده برای اطلاعرسانی عاجز از درخواستهای بیشمار مردمی است.
میزان درخواست برای اتصال به این پایگاه که عملا از 12 بهمن ماه کار خود را به شکل جدی آغاز کرد، به اندازهای بود که ظرف کمتر از یک ماه توانست رنکینگ داخلی این سایت را به 65 برساند.
ناتوانی سیستمهای الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت سرانجام پای وزارت ارتباطات را به میان کشید و معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه مشکلات فنی سایت یارانه کالا را برطرف کردیم، گفت: با تمهیدات اندیشیده شده نظیر در اختیار قراردادن پهنای باند مناسب و انتقال اطلاعات به دیتاسنترهای موجود در سازمان فناوری اطلاعات ایران، مشکلات فنی سایت معرفی شده در خصوص سبد کالا برطرف شد.
جهانگرد در ارتباطات با این اختلال گفت: به دنبال اعلام صورت گرفته، تعداد زیادی از مردم به سایت معرفی شده در خصوص یارانه سبد کالایی مراجعه کردند که به دلیل عدم پیشبینی الزامات فنی، با برخی مشکلات مواجه شدند.
حال نوبت اظهارنامههای دریافت یارانه نقدی است که قطعا اگر اظهارنامههای فاز اول هدفمندسازی را به یاد داشته باشیم با حجم عظیمی از محتوا ترکیب شده و نیاز به ورود اطلاعات از سوی کاربران دارد؛ در این شیوه تعامل دو سویه است و اول کاربر درخواستی را به سرور در نظر گرفته شده ارسال کرده و با تأیید هویت فرم در اختیار او قرار داده میشود و در نهایت و بعد از تکمیل اظهارنامه، اطلاعات ورودی کاربر به سمت سرور و در نهایت مرکز داده منتقل میشود.
پس قطعا با تجربه سبد کالا، سرورهای وزارت صنعت و مرکز داده آن جوابگوی این طرح عظیم نخواهد بود و وزارت ارتباطات باید به این موضوع ورود کند تا بتواند از ظرفیت مراکز داده استانی خود برای تأمین تقاضای کاربران نقاط مختلف کشور بهرهبرداری کند.
مهمترین نکته در ارتباط با اجرای این طرح نیز استفاده از سرورهای توزیع شده با ظرفیت بالاست که بتوان درخوساتهای پراکنده از نقاط مختلف را به سمت سرورهایی توزیع شده و پراکنده کشاند تا بار تقاضاها کمتر شده و در نهایت اطلاعات به سمت مراکز داده تهران یا هر نقطه مرکزی منتقل شود.
ظرفیت سرویسدهی سرورها بر روی پهنای باند واگذار شده به آنها نیز با توجه به اینکه پر کردن هر کدام از فرمها زمان چشمگیری را به خود اختصاص میدهد باید به میزان حداکثر تخمین از سیل تقاضاهای مردم از گوشه و کنار کشور باشد؛ مگر اینکه فرمی برای دانلود بر روی سرور بارگزاری شده باشد و کاربران بعد از دانلود و پر کردن آن، اقدام به تحویل و آپلود نمایند که در این حالت میتوان سرورهای دریافت کننده فرمهای مردمی را از ارائه دهندههای فرم جدا کرد و ترافیک را به حداقل رسانید.
محمد یوسفیان یکی از کارشناسان نرمافزاری است که در همین راستا عنوان کرد: در دولت الکترونیکی، ارتباطات بین سازمانهای دولتی وجود دارد که تماما برخوردار از امکانات خوبی برای ارائه خدمات به مردم هستند.
وی عنوان کرد: خندهدار است که دم از الکترونیکی بودن دولت بزنیم اما توان دریافت یا پذیرش درخواستهای متعدد آنلاین را بر روی پایگاهها نداشته باشیم؛ دولت برای پیشبرد برنامههای خود مؤظف است که ارتباط لایههای درونی خود را شکل دهد تا در صورت برخورد با مشکلی از قبیل کوچک بودن اندازه مراکز داده، سریعا اقدام به تغییر سایز (Resize) کردن میزبانان خود از طریق بستر سازمانی دیگر کند.